پیام دکتر پورعزّت، دبیر علمی کنفرانس حکمرانی سنجی برنامه محور
پیام دکتر پورعزّت، دبیر علمی کنفرانس حکمرانی سنجی برنامه محور

حکایت ما و رؤسای جمهورمان چنین است که رؤسای جمهور پیاپی، معمولاً با شعارها و ادعاهای خوب و بد و گاهی عجیب و غریب، مردم را به سوی خود جلب می‌کنند | رأی دادن بدون آگاهی، کاری مبتذل است و برای خروج از حالت ابتذال، باید آگاهانه و انتخاب‌گرانه رأی داد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، دکتر علی اصغر پورعزّت، رئیس دانشکده حکمرانی و دبیر علمی کنفرانس حکمرانی سنجی برنامه محور، پیامی را در آستانه برگزاری کنفرانس منتشر کردند. متن کامل پیام بدین شرح است:
???? ارزشیابی، سنتی ارزشمند است و طراحی سازوکار حکمرانی سنجی، از ارزش ویژه‌ای برای تحقق دموکراسی و قانون‌سالاری برخوردار است؛ زیرا رأی دادن بدون آگاهی، کاری مبتذل است و برای خروج از حالت ابتذال، باید آگاهانه و انتخاب‌گرانه رأی داد و رأی دادن هنگامی آگاهانه است که مبتنی بر ارزشیابی عملکرد افراد، گروه‌ها و حزب‌ها باشد.
???? بنابراین، جوامع پیشرفته، به ویژه جوامعی که مشتاق توسعه دموکراسی‌اند، مترصد توسعه ابزارهای مناسب برای ارزشیابی مستمر عملکرد حکمرانان خود بوده، این مهم را از جمله مهم‌ترین حقوق خود می‌دانند.
???? در عین حال که مجموعه معیارهای حکمرانی‌سنجی و ارزشیابی عملکرد، جهان‌شمول‌ند، ولی بخش قابل توجهی از شاخص‌های ارزشیابی عملکرد حکومت‌ها و دولت‌ها، از شعارهای آنان قابل دستیابی‌اند؛ شعارهای انتخاباتی، شعارهای تبلیغاتی و حتی شعارهای آرمانی در متون قانون اساسی.
???? حکایت ما و رؤسای جمهورمان چنین است که رؤسای جمهور پیاپی، معمولاً با شعارها و ادعاهای خوب و بد و گاهی عجیب و غریب، مردم را به سوی خود جلب می‌کنند. نکته این است که این ادعاها باید قابل سنجش شوند؛ بنابراین ما به هاشمی‌سنج، خاتمی‌سنج، احمدی‌نژاد سنج و غیره نیاز داریم و در آینده نیز به شعارسنج‌های جدید، متناسب با نوع شعارهای رئیس جمهور منتخب بعدی، نیاز خواهیم داشت.
???? به طور خردمندانه یکی از مهم‌ترین خدماتی که دانشگاه‌ها و به‌ویژه دانشکده‌های حکمرانی یا مدیریت دولتی می‌توانند ارائه کنند، کمک به طراحی سامانه یا سیستم مناسب، برای ارزشیابی عملکرد دوره‌ای دولت‌ها و حکومت‌هاست.
???? «کنفرانس ملی حکمرانی دانش‌مبنا، حکمرانی‌سنجی برنامه‌محور» با هدف کمک به سنجش عملکرد رؤسای جمهور گذشته و ارزشیابی عملکرد سازمان‌های دولتی تحت مسئولیت آن‌ها، به جامعه دانشگاهی، شهروندان و جامعه مدنی کمک می‌کند که با دید بازتری به مسئله انتخابات ریاست جمهوری بنگرند و در این راستا مشارکت مؤثر و قوی در تشخیص کاندیدای اصلح و شایسته داشته باشند.
???? این مهم از طریق گردهمایی‌های دانشگاهی و با مشارکت حداکثری جامعه نخبگان و دانشمندان تراز اول کشور در همایش‌های علمی محقق خواهد شد. همچنین زمینه آگاهی جامعه دانشگاهی و رسیدن صدای آن‌ها به جامعه مدنی را فراهم خواهد کرد.
???? بدین سبب دانشکده حکمرانی و دانشگاه تهران به مثابه نماد آموزش عالی کشور، در این امر خطیر پیش‌قدم شده است و با هم‌فکری و مشارکت اساتید پیشکسوت دانشگاه‌های پیشرو کشور و اساتید جوان و با همکاری دانشجویان فعال در نظر دارد، از این ظرفیت استفاده حداکثری کرده و زمینه سنجش و ارزشیابی عملکرد حکمرانانی که با وعده‌های انتخاباتی به دنبال یافتن مشروعیت در بین شهروندان را دارند، ایجاد گردد.
???? این کنفرانس طبق برنامه‌ریزی‌های دانشکده حکمرانی قرار بود در آستانه انتخابات ۱۴۰۴ برگزار شود که به دلیل حادثه غم‌بار اخیر در یکم خرداد ۱۴۰۳، به یاد دولتمردان شهید، به مناسبت انتخابات تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
???? مخاطبان این کنفرانس شامل مسئولان کشور، از جمله اعضای هیات دولت و مدیران سازمان‌های دولتی، قانون‌گذاران و ناظران بر اجرای صحیح قانون در کشورند. مخاطبهای دانشگاهی، این کنفرانس نیز به طور ویژه استادان و دانشجویان رشته‌های حکمرانی، مدیریت و خط‌مشی گذاری، اقتصاد عمومی، علوم سیاسی، علوم اجتماعی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.
???? این همایش تأکید دارد برای سنجش عملکرد منصفانه، باید مبانی و منطق کار فهمیده شود و برای هر عرصه و حوزه عملکرد، ‌شاخص‌های مناسب، طراحی و تعریف شوند. دعوت به حضور در این کنفرانس ملی به همّه ی دولتمردانی که می‌خواهند اصلاح شوند و اصلاح کنند، پیشنهاد می‌شود.


شنبه 19 خرداد 1403 (3 ماه قبل )
دومین کنفرانس ملی حکمرانی دانش‌مبنا-حکمرانی‌سنجی برنامه‌محور
دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران
مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری